پژوهش سراهای خارجی زبان خارجی
««منابع آنلاین برای اوستا شناسی»» :
گاتاهای زرتشت - اهنود : بارتولومه
گاتاهای زرتشت - اشتود : بارتولومه
گاتاهای زرتشت - سپنتمد : بارتولومه
گاتاهای زرتشت - وهوخشتر : بارتولومه
گاتاهای زرتشت - وهیشتوایشت : بارتولومه
««منابع آنلاین برای اوستا شناسی»» :
گاتاهای زرتشت - اهنود : بارتولومه
گاتاهای زرتشت - اشتود : بارتولومه
گاتاهای زرتشت - سپنتمد : بارتولومه
گاتاهای زرتشت - وهوخشتر : بارتولومه
گاتاهای زرتشت - وهیشتوایشت : بارتولومه

فرانک میلرواعلام جزئیات ادامه پروژه ضدایرانی 300
به گزارش روزنامه اطلاعات/بخش هنرجهان،فرانک میلرنویسنده کتابی که فیلم300براساس آن ساخته شده است ازجزئیات ادامه پروژه سینمایی وضدایرانی 300درآینده ای نزدیک خبرداد.
فیلم تحریف آمیزوسراسردروغ300به کارگردانی زاک اسنایدرتوانست باصرف هزینه ای بالغ بر65میلیون دلار(بخش تولید)فروشی جهانی به مبلغ450میلیون دلارداشته باشد.
بنابراعلام لس آنجلس تایمز،ادامه فیلم300باعنوان «زیرکسز»محدوده زمانی 10سال قبل ازحوادث فیلم300رادربرخواهدگرفت وبه گفته اسنایدر،جنگ ماراتون دران روایت خواهدشد.
اسنایدرتاکنون نگارش متن اولیه را به پایان برده مشغول پرداختن به جزئیات است.زاک اسنایدربرای تکمیل پروژه خود وکارهای فنی وتاریخی فیلمنامه اش،راهی یونان می شودتادرک دقیقی ازاسطوره های افسانه ای تاریخی این کشورداشته باشد.
1-برخي از نويسندگان بناي شهر شوشتر را به هوشنگ پيشدادي نسبت مي دهند.گويند شهر شوش را هوشنگ پيشدادي بنا نهاد چون وضع مردم شهر شوش بسيار خوش آمد آن را شوش نام نهاد به معني خوب و چون هوشنگ در كنار رود كارون رسيد. وضع آنرا ديد و گفت اين جا شوشتر است و استعداد فراواني براي بنا نهادن يك شهر پر رونق را دارد و شوشتر را ساخت به معني خوب تر.
سلام.
بخش کتابهای تاریخی یکی از ضعیف ترین بخشهای این درگاه است. به همین دلیل امروز با یک کتاب تاریخی بسیار مفید به روزم. کتاب "نقش تمدن ایران باستان" کتابیست جامع با 169 صفحه و 7 بخش ذیل:
1- جدال مذهبی و نابسامانی سیاسی در کشور
2- جنگهای ایران و روم
3- خسرو انوشه دادگر
4- خسرو پرویز
5- شاپور شانه سنب
6- مزدک - نهضت احیای تعالیم زرتشت
7- نقش تمدن ایران باستان در خاورمیانه
به منظور دریافت کتاب بر روی لینک ادامه مطلب کلیک کنید!
شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیمکره شمالی زمین است. این شب به زمان غروب آفتاب از ۳۰ آذر تا طلوع آفتاب در ۱ دی اطلاق میشود، که برابر با ۲۱ دسامبر یا ۲۲ دسامبر است. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام آن را مبارک میدارند و این شب را جشن میگیرند.
این شب در نیمکره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن شب به بعد طول روز بیشتر و طول شب کوتاهتر میشود.
›>›>› افسانه تولد كوروش آريايي
›>›>› زندگينامه كوروش آريايي
› نخستين سفير ايران
› ايران پيش از تاريخ
› ايران در زمان ورود آريايي ها
› پرسپوليس - تخت جمشيد
› كشف لشكر ايران در مصر
› نوروز باستاني را پاس بداريم
› كوروش آريايي و تاريخچه نوروز
› جاده ها در دوران هخامنشيان
| الف | انسانيت |
| ب | بخشش |
| پ | پندار نيك |
| ت | تبادل افكار |
| ث | ثبات جهاني |
| ج | جنبش مردمي |
| چ | چالش هاي انساني |
| ح | حقوق بشر |
| خ | خود شناسي |
| د | دوستي |
| ذ | ذوالقرنين (كوروش كبير ) |
| ر | رهائي مردم |
| ز | زندگي |
| ژ | ژرف انديشي |
| س | سربلندي |
| ش | شهامت |
| ص | صلح طلبي |
| ض | ضابطه جوئي |
| ط | طاقت |
| ظ | ظلم ستيزي |
| ع | عدالت جوئي |
| غ | غرور ملي |
| ف | فقر زدائي |
| ق | قانونمندي |
| ک | كردار نيك |
| گ | گفتار نيك |
| ل | لیاقت |
| م | مبارزه (بدون خونريزي ) |
| ن | نوع دوستي |
| و | وارستگي |
| ه | هم انديشي |
| ی | يكرنگي |
برای تعجیل در ظهور آقا صلوات بفرستید

شب یلدا
![]()
حافظ در شب یلدا
معمولاً در شب یلدا رسم بر این است كه صاحبخانه، دیوان حافظ را به بزرگتر فامیل كه سواد دارد، میدهد. سپس هر یك از میهمانان نیت كرده و بزرگِ مجلس، این جمله را میگوید و تفعلی به گنجین
ه حافظ میزند: «ای حافظِ شیرازی/ تو محرم هر رازی/ بر ما نظر اندازی/ قسم به قرآن مجیدی كه در سینه داری...» یا هر چیزی شبیه به این. این رسم یكی از رسوم پرطرفدار شب یلداست كه امروزه با فنآوری روز نیز بهروز شده. به طوری كه در بعضی خانوادهها به جای كتاب حافظ، از فالنامه، نرمافزار تفعل مجازی در رایانه، پایگاههای اینترنتی ویژه فال، نرمافزارهای ویژه تلفن همراه، سامانه پیام کوتاه یا پیامک و... برای انجام این رسم استفاده میكنند كه سرگرمی خوبی برای خانوادهها در این شب بلند سال است.
پبشینهٔ جشن
یلدا و جشنهایی که در این شب برگزار میشود، یک سنت باستانی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار میکردهاند. در این باور یلدا روز تولد خورشید و بعدها تولد میترا یا مهر است.
این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان پیش از زرتشتیان بوده است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد.
نور، روز و روشنایی خورشید، نشانههایی از آفریدگار بود در حالی که شب، تاریکی و سرما نشانههایی از اهریمن. مشاهده تغییرات مداوم شب و روز مردم را به این باور رسانده بود که شب و روز یا روشنایی و تاریکی در یک جنگ همیشگی به سر میبرند. روزهای بلندتر روزهای پیروزی روشنایی بود، در حالی که روزهای کوتاهتر نشانهای از غلبهٔ تاریکی